Så skriver du en brief mot influencers

En av dom allra vanligaste frågorna vi på Interlaced Influencers får är hur man som annonsör ska skriva en brief, kampanj eller förslag till influencers. Detta är någonting som vi gärna hjälper till med, men om man som annonsör vill göra det själv så berättar vi här hur man bäst lägger upp en breif mot influencers för att öka chanserna att få ett högt intresse.

Berätta om varumärket

Vilket är varumärket, vad står varumärket för och hur ser produkt- eller tjänsteutbudet ut? Berätta även gärna lite kort om ett par USP:ar som gör er unika på marknaden, och vad ni helst ser att man som konsument ska känna igen er som, eller tänka på när man tänker på ert varumärke. Berätta även om hur målgruppen ser ut och vilken typ av influencers ni söker till kampanjen.

Generell information om samarbetet

KPI – Vilken eller vilka KPI:er ska kampanjen fokusera på som influencern behöver veta? Om fokus är att marknadsföra en viss produktkategori, öka varumärkeskännedomen för en viss produkt eller försäljning så är det bra om influencern och vi känner till det för att kunna optimera innehållskapandet utefter det.

Målgrupp – Vem ska nås av budskapet? Ålder, kön, intresse och geografi är fyra viktiga delar för att reda ut hur målgruppen ser ut. Även vilken eller vilka kanaler som ska användas bör framgå vad gäller målgrupp.

Budskap eller fokus – Ska influencers fokusera på någon särskild produkt, något varumärke eller prata vitt och brett om ditt varumärke? Gör det tydligt vilket typ av budskap som du vill att influencers ska förmedla – oavsett om det är att ni har fri frakt, snabba leveranser, ett stort utbud av proteinpulver eller att ni har lanserat en ny produkt.

Produktleverans – Har ni produkter eller tjänster som ni vill att influencers skapar innehåll med? Finns dessa att köpa i butik, ladda ner i App Store eller ska det skickas till influencern? Om produktleverans ska vara en del av kampanjen är det viktigt att vara tydlig med att influencern ska deklarera för marknadsvärdet av produkterna enligt som skatteregler vi har.

Kampanjinstruktioner

Här kommer vi till kanske den viktigaste punkten av alla i en brief mot influencers. Självklart är det centralt att hitta rätt influencers, att influencern känner till vilken KPI som kampanjen styrs efter och hur målgruppen ska se ut – men det är minst lika viktigt att dom influencers som accepteras till kampanjen också vet exakt vad dom ska göra. Vi brukar säga att det är bättre att vara övertydlig än att anta att influencers förstår mellan raderna.

Ge därför influencers tydliga instruktioner över vad som ska göras, i stil med:

  • Berätta om vad influencern gärna får fokusera på i sitt innehåll, om det är en specifik produkt, något budskap eller om det ska vara mer generellt innehållsskapande från influencerns sida.

  • Berätta om hur influencern ska skapa innehållet rent bild- eller videomässigt. Ska influencern få ta emot produkter, eller erbjuder ni färdigt innehåll som går att använda?

  • Berätta om influencern ska länka på något särskilt sätt, använda några specifika ankartexter eller om influencern ska använda någon specifik eller unik länk. Det kan bland annat handla om att influencern ska använda en länk med en viss UTM-parameter på i sin blogg eller genom Swipe up-funktionen på Instagram.

  • Ska influencern tagga er i sitt innehåll, och i så fall vart? I bilden, löpande i texten, högst upp i texten, i sina Stories eller överallt? Få även med om några speciella hashtags ska användas.

  • Ska influencern dela med sig av något erbjudande som sticker ut från ert grundläggande erbjudande till alla konsumenter? Det absolut vanligaste är att influencern får dela med sig av en generell eller personlig rabattkod.

  • Får influencern publicera något annat innehåll i samband med samarbetet, eller ska detta vara den enda publikationen kommande 8, 12 eller 24 timmarna?

  • Ska influencern använda sig av Branded Content på Instagram, eller går det bra att annonsmarkera som vanligt? Fördelen med Branded Content på just Instagram är att ni i efterhand kan ta del av samarbetets statistik med ett klick där ni ser räckvidd och engagemang.

  • Ska influencern skicka ett utkast till er eller oss innan publikation, eller ska vi på Interlaced Influencers ta hand om korrekturläsningen?

  • Ska publikationen finnas kvar efter samarbetet, eller handlar det om ett par Stories som försvinner efter 24 timmar?

Med denna mall som underlag ska du kunna skapa riktigt bra breifs till influencers – men glöm inte att vi gärna hjälper till och alltid ser dina briefs innan dom publiceras till influencers. Vill du också komma igång med influencer marketing? Läs då mer här!